مازیار پرتو درگذشت
مازیار پرتو- پدر فیلمبرداری سینمای ایران درگذشت
مازیار پرتو (زادهٔ ۲۲ آبان ۱۳۱۱ هـ.ش تهران/ درگذشت ۲ بهمن ۱۳۹۲ هـ.ش آمریکا) فیلمبردار، فیلمساز و تدوینگر سینمای ایرانی است.
مازیار پرتو در روز ۲۲ آبانماه سال ۱۳۱۱ هـ.ش در تهران به دنیا آمد. وی از سینماگران سرشناس و برجسته سینمای ایران است. اگر چه وی در کارنامه هنری خود کارگردانی چند فیلم، و همچنین مشاوره کارگردانان برجسته (به ویژه در کارهای نخستین آنان) را در برنامه ریزی، دکوپاژ و صرفه جوییهای زمانی و اقتصادی داشتهاست، اما او را بیشتر با تصاویری که ساخته میشناسند. مازیار پرتو آثار متعددی نیز در تدوین سینمایی دارد که در نوع خود تاثیر گذار و نشان دهنده تسلط ذاتی او در پرداخت ریتم و پیوستگی تصاویر هستند.
پرتو روز چهارشنبه دوم بهمنماه سال ۱۳۹۲ (۲۲ ژانویه ۲۰۱۴) پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری در کالیفرنیای آمریکا در سن ۸۱ سالگی در اثر بیماری قلبی درگذشت.
به گزارش «تابناک»، مازیار پرتو، فرزند شین پرتو شاعر، نویسنده و زبانشناس معاصر ایرانی در ۱۳۱۱ متولد شد. او پرتو دارای مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان صنعتی تهران بود و با گذراندن دوره فیلمبرداری دانشگاه سیراکیوز در تهران (در سال ۱۳۳۲) در ادامه در وزارت فرهنگ و هنر به عنوان فیلمبردار فیلمهای گزارشی، خبری و مستند، استخدام شد.
در جوانی کارش را در سینما با فیلمبرداری فیلم کوتاه «شقایق سوزان» آغاز کرد و تعداد بالایی از آثار سینمایی به دلیل مهارتش در تصویربرداری به او سپرده شد. او از نخستین دانش آموختگان کلاسهای آموزش تخصصی فیلمبرداری در ایران است که در هفتمین جشن سینمای ایران نیز از او تجلیل شد.
از مجموعه فیلمها و سریالهایی که پرتو فیلمبرداری کرده، میتوان به قیصر، امام علی، هزار دستان، روز واقعه، اصحاب کهف، مردان آنجلس، آدم برفی، حجربن عدی، کفشهای میرزا نوروز و… اشاره کرد.
از دیگر فعالیتهای پرتو در زمینه آموزش نیز میتوان به تدریس فیلمبرداری عملی در دانشکده هنرهای دراماتیک، تدریس فیلمبرداری عملی در مدرسه عالی تلویزیون، آموزش عکاسی و فیلمبرداری دانشکده پلیس و… اشاره کرد. حرفه اصلی پرتو در سینمافیلمبرداری بود اما در معدودی از فیلمها بازی هم کرد و به عنوان تدوینگر هم همکاری داشت.
پرتو سالهای پایانی عمر خود را در امریکا گذراند. او در آخرین روزهای حضورش در ایران، جلو دوربین مستند «قیصر ۴۰ سال بعد»، ساخته مسعود نجفی رفت و درباره این فیلم قیصر و خاطراتش سخن گفت.
پرتو در چند سال اخیر حال خوبی نداشت. او درباره شغلش گفته بود: با وجود اینکه حال مناسبی ندارم، باز عاشقانه کارم را دوست دارم و علاقهمندم کار کنم و حتی اگر شرایط هموار شد، هفتمین فیلم سینماییام را کارگردانی میکنم.
وی با بیان اینکه سینمای ایران را در آمریکا پیگیر بوده است، نیز گفته بود: در آنجا بیشتر کتاب میخوانم و استراحت میکنم و اگر فیلم خوبی هم از ایران به دستم برسد، میبینم.
علی نصیریان بازیگر فیلم «کفشهای میرزا نوروز» درباره زندهیاد مازیار پرتو گفت: او مرد شیرینی بود، به کار خودش بسیار مسلط بود و به خاطر درگذشت او، متأسف شدم. من از قبل از انقلاب و در زمان وزارت فرهنگ و هنر، پرتو را میشناختم. او از خانواده شریف و با فرهنگی بود و همیشه به همکاران و کارش احترام میگذاشت و با شنیدن خبر درگذشت او متأسف شدم.
شهرام اسدی کارگردان فیلم «روز واقعه» نیز درباره زندهیاد مازیار پرتو گفت: مازیار پرتو کاربلدی بیاندازه باهوش، دلسوز و فهیم بود که تا پایان فیلمبرداری هر فیلم، لحظهای از روند تکاملی آن جدا نمیشد در دو فیلم «اوینار» و «روز واقعه» که من افتخار همکاری با او را داشتم، مملو از ایدههای نو بود و به دلیل هر مشکل که اقتضای صحنه پیش میآید، راهحل معقول و منطقی داشت. من به سهم خودم به او مدیونم. خدایش بیامرزدش و سیاق هنرمندیاش پر رهر و باد.
خانه سینما درگذشت مازیار پرتو را تسلیت گفت. در پیام خانه سنیما آمده است: «جامعه اصناف سینمای ایران ، مرتبه ای دیگر سوگوار از دست دادن یکی از عزیزانش است . مازیار پرتو مدیر فیلمبرداری پیشکسوت و با تجربه سینمای ایران دار فانی را وداع گفت . خانه سینما ضمن عرض تسلیت به جامعه سینمایی کشور و همکاران گرامی در انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، فقدان این هنرمند صاحب سبک و گرانقدر را به خانواده او و همچنین به سرکار خانم ویشکا آسایش تسلیت می گوید.»
دیدگاهتان را بنویسید