اجیر گرفتن برای نماز قضای میت
اجیر گرفتن برای نماز (ادای دین متوفی)
نماز اِسْتیجاری یا نماز اِجارهای نمازی که در برابر دریافت مبلغی به نیابت از مسلمان دیگر خوانده میشود. نماز استیجاری میتواند نماز واجب باشد مانند نمازهای قضای روزانه درگذشتگان و میتواند نماز مستحبی باشد مانند نماز زیارت. به فردی که خواندن نماز استیجاری را برعهده میگیرد اجیر گفته میشود. بیشتر فقیهان شیعه، نماز استیجاری را فقط به نیابت از اموات جایز میدانند.
یکی از دلایلی که خداوند اجیر گرفتن برای نمازهای قضای متوفی را جایز دانسته است تاکید بر اهمیت ویژه نماز در نزد پروردگار دانست تاجایی که راه حلی برای نماز فوت شده فردی که مرده است ارائه می دهد و در هیچ حالتی نماز را قابل الغاء برنمی شماردحتی در حالتی که انسان در حال غرق شدن است ،چرا که نماز به گفته قرآن کریم اثرات اجتماعی مثبتی دارد و از ارتکاب فحشاء و منکر جلوگیری می کند.
نماز و روزه قضای پدر، یکی از امور واجب بعد از مرگ پدر برای پسر بزرگ تر است. به تأخیر افتادن نماز قضا و روزۀ قضای میت منجر به عدم آرامش روح میت در عالم برزخ می گردد. به همین جهت در بجا آوردن آن باید عجله کنیم.
احکامی و اموری وجود دارد که بعد از مرگ متوفی بر عهده ی بازماندگان اوست.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هرکس یک مسئله شرعی از احادیث ما، پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند و به عدد هر موهایی که در بدنش قرار دارد برایش حجّ مقبول مینویسد.
قبول خواندن نماز وختم قرآن وگرفتن روزه قضای متوفی
۰۹۳۵۴۱۲۱۵۵۹ قاسمی
احکام اجیر گرفتن برای نماز قضای میت
مسأله ۱۵۴۲- بعد از مرگ انسان،میشود برای نماز و عبادتهای دیگر او که در زندگی بهجا نیاورده،دیگری را اجیر کنند؛یعنی به او مزد دهند که آنها را بهجا آورد.و اگر کسی بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحیح است.
مسأله ۱۵۴۳- انسان میتواند برای بعضی از کارهای مستحبی مثل زیارت قبر پیغمبر و امامان علیهم السلام،از طرف زندگان اجیر شود،و نیز میتواند کار مستحبی را انجام دهد و ثواب آن را برای مردگان یا زندگان هدیه نماید.
مسأله ۱۵۴۴- کسی که برای نماز قضای میت اجیر شده،باید یا مجتهد باشد یا مسائل نماز را از روی تقلید صحیح بداند.
مسأله ۱۵۴۵- اجیر باید موقع نیت،میت را معیّن نماید.و لازم نیست اسم او را بداند.
پس اگر نیت کند از طرف کسی نماز میخوانم که برای او اجیر شدهام کافی است.
مسأله ۱۵۴۶- اجیر باید خود را به جای میت فرض کند و عبادتهای او را قضا نماید و اگر عملی را انجام دهد و ثواب آن را برای او هدیه کند کافی نیست.
مسأله ۱۵۴۷- باید کسی را اجیر کنند که اطمینان داشته باشند عمل را به طور صحیح انجام میدهد.
مسأله ۱۵۴۸- کسی که دیگری را برای نمازهای میت اجیر کرده اگر بفهمد که عمل را بهجا نیاورده،یا باطل انجام داده،باید دوباره اجیر بگیرد.
مسأله ۱۵۴۹- هرگاه شک کند که اجیر عمل را انجام داده یا نه اگرچه بگوید انجام داده ام.
دیدگاهتان را بنویسید